Cercetarea climatului organizațional constituie unul dintre cele mai importante instrumente disponibile în zona de resurse umane.  Aceasta poate ajuta o organizație să creeze condițiile necesare ameliorării rezultatelor de afaceri și a retenției talentelor.

Mai multe cercetări arată că angajații implicați (să vorbim ceva mai mult despre ce înseamnă implicarea) aduc rezultate mai bune în organizațiile lor. Prin urmare, aceasta este o chestiune strategică. Totuși, cercetările arată că cea mai mare parte a forței de muncă are un nivel scăzut de implicare: Gallup, o referință în domeniu, a constatat în urma unui studiu că doar 13% din forța de muncă din lume poate fi considerată implicată.

Dar de ce vorbim despre implicare într-un articol despre cercetarea climatului organizațional? Pentru că climatul organizațional este o componentă importantă a implicării. După cum am văzut, implicarea dă rezultate. Cercetarea climatului organizațional reprezintă un instrument care măsoară percepțiile angajaților cu privire la diverse aspecte ale experienței lor, aspecte care sunt înțelese ca predictori ai implicării.

Gândindu-ne la modul în care poți utiliza cercetarea climatului organizațional pentru a obține mai multe rezultate în organizație, am pregătit acest material. Citește mai departe pentru a afla mai multe!

Ce este climatul organizațional?

Mai întâi, să abordăm conceptul de climat organizațional. În termeni simpli, climatul organizațional este percepția angajaților unei organizații privind procesele, politicile și practicile companiei.

Climatul organizațional este un construct, adică un concept creat din alte concepte. Prin urmare, atunci când vorbim despre climat, vorbim neapărat despre componentele sale. Potrivit literaturii științifice pe această temă, climatul organizațional este o amalgamare a percepțiilor angajaților în raport cu diverse aspecte ale experienței lor, cum ar fi:

  • Remunerație și beneficii
  • Oportunități de dezvoltare în carieră
  • Corectitudine în ceea ce privește meritele și promovările
  • Echipamente de lucru (software, birou, computere etc.)
  • Lucrul în echipe
  • Leadership direct etc.

Ce înseamnă un climat organizațional favorabil?

O organizație cu un climat organizațional favorabil este o organizație în care angajații au o percepție pozitivă asupra practicilor, proceselor și politicilor acesteia, care, după cum am văzut, pot fi legate de comunicarea internă, lucrul în echipă, leadership, remunerație și beneficii, printre alte aspecte.

Care este diferența dintre climatul organizațional și cultura organizațională?

Conceptele de climat organizațional și cultură organizațională sunt foarte frecvent confundate și chiar au evoluat foarte strâns, fiind abia în ultimul timp delimitate mai clar.

După cum am văzut deja, climatul organizațional este impresia angajaților dintr-o organizație cu privire la procese, practici și politici. Cultura organizațională, pe de altă parte, este sistemul compus, pe de o parte, din artefacte, povești, valori și, pe de altă parte, din comportamentele pe care acești factori le creează. În ciuda suprapunerii și influenței reciproce a acestor două concepte, ele sunt diferite.

Să analizăm un exemplu practic care ne poate clarifica această distincție. Când studiem climatul organizațional al unei companii, încercăm să vedem dacă angajații înțeleg că firma vrea să recunoască comportamentul aliniat cu cultura acesteia. Când studiem cultura organizațională, pe de altă parte, dorim să înțelegem ce comportament specific este consolidat de această recunoaștere și dacă există alți factori care influențează comportamentul individual și de grup.

În sfârșit, trebuie remarcat încă o dată că, în ciuda diferențelor, cele două teme au legătură: rezultatele unui diagnostic de climat organizațional sunt foarte utile pentru ca cultura organizațională a unei companii să fie pe deplin înțeleasă.

Ce este cercetarea climatului organizațional?

Acum că știi ce este climatul organizațional, a venit timpul să înțelegi ce este cercetarea climatului organizațional.

Sondajul de climat organizațional reprezintă un sondaj pe care compania îl trimite tuturor angajaților sau unui eșantion al acestora, conținând afirmații de evaluat.

Rezultatul acestei cercetări este o diagnoză a climatului organizațional al companiei, adică a percepției angajaților unei organizații în raport cu procesele, practicile și politicile acesteia.

Care sunt principalele avantaje ale cercetării climatului organizațional?

Iată câteva dintre principalele avantajele ale adoptării cercetării climatului organizațional.

Retenția talentelor

Potrivit cercetării realizate de Robert Half între anii 2010 și 2014, Brazilia a avut cea mai proastă creștere a indicelui fluctuației de personal, dintre cele 13 națiuni analizate.  Rata medie globală a fost de aproximativ 38%. În Brazilia, această cifră a fost de 82%.

Mai mult decât atât, potrivit unui sondaj recent al New CAGED, în mai 2020, numărul de angajări a scăzut cu aproximativ 9,6%. În schimb, disponibilizările au crescut cu 10,5%. Comparația dintre regiuni a relevat că Nord-Estul și Sud-Estul au fost cele mai afectate: când am comparat numărul de locuri de muncă generate și pierdute, prima a avut o scădere de -2,99%, în timp ce a doua -2,22%.

Prin instrumentele adecvate pentru aplicabilitatea cercetării climatice organizaționale, există posibilitatea de a încrucișa datele de performanță cu datele din cercetarea climatică și de implicare. Astfel, există posibilitatea de a înțelege percepția talentelor cu privire la:

  • compania în sine;
  • beneficiile oferite;
  • cultura;
  • politicile și procesele de resurse umane;
  • strategiile; printre altele.
  • Promovarea inițiativelor de diversitate și incluziune

Din rezultatele obținute, există posibilitatea de a întocmi planuri de acțiune specifice pentru ca toți angajații să simtă că fac parte din cultură. În consecință, organizația va putea verifica impactul semnificativ menționat mai sus.

Generarea de acțiuni pentru îmbunătățirea leadership-ului

Sondajele de leadership vor contribui la realizarea unei radiografii exacte a percepției angajaților despre liderii lor. Din această perspectivă, există posibilitatea urmăririi acțiunilor de formare și dezvoltare, precum și utilizarea altor instrumente care pot aduce o mai mare apropiere între manageri și echipa lor.

În acest context, poți înțelege ce este cercetarea climatului organizațional și ce poate măsura, dar și să vezi câteva dintre principalele avantaje ale aplicării acestuia în afacerea ta. După cum am remarcat, înțelegerea percepției pe care echipa ta o are asupra diferitelor subiecte este esențială pentru ca liderii să elaboreze strategii eficiente care să contribuie la angajarea și retenția unor buni profesioniști.

Dacă vrei să afli informații despre un instrument care activează această aplicație într-un mod clar, pe lângă faptul că aduce oportunitatea unei evaluări mai precise, te rugăm să contactezi echipa noastră și le adresezi întrebările tale profesioniștilor noștri!