Un centru de evaluare constă într-un examen standardizat al comportamentului, bazat pe evaluări multiple, inclusiv: simulări profesionale, interviuri și/sau teste psihologice. Simulările profesionale sunt folosite pentru a evalua candidații cu privire la comportamentele relevante pentru aspectele (sau competențele) critice ale postului.

Se utilizează mai mulți observatori instruiți corespunzător, precum și o serie de tehnici. Se realizează și se înregistrează judecăți cu privire la comportament. Aceste judecăți sunt aduse în discuție în cadrul unei ședințe a evaluatorilor sau sunt luate în considerare într-un bilanț al acestora. În discuțiile dintre evaluatori, se evaluează relatări cuprinzătoare privind comportamentul, inclusiv evaluări, de multe ori. Discuția are ca rezultat evaluări de performanță cu privire la dimensiuni sau alte variabile.

Imaginează-ți că tocmai ai trecut de prima rundă de interviu pentru o organizație de top din industrie. Acum ești rugat să participi la un centru de evaluare, unde vei fi testat cu privire la abilitățile tale de comunicare, rezolvare de probleme și lucru în echipă.

Nu ai mai participat la un centru de evaluare până acum și te simți intimidat. Așadar, cum să te pregătești pentru aceste teste și scenarii pentru a te asigura că îți pui cunoștințele, experiența și abilitățile în lumina cea mai favorabilă? În acest articol, vom analiza centrele de evaluare: ce sunt, cum funcționează și cum te poți pregăti temeinic pentru acestea.

Scopul centrelor de evaluare

Centrele de evaluare au fost dezvoltate în timpul celui de-al doilea război mondial, când era mare nevoie de oameni capabili să îndeplinească anumite funcții de conducere. Companiile au început apoi să adopte acest proces în vederea recrutării. Le-a crescut popularitatea, iar acum interesul de a le întrebuința se regăsește la un nivel global.

Termenul „centru de evaluare” poate fi derutant; de multe ori, nu sunt chiar „centre”, ci, mai degrabă, sunt o serie de teste, activități și exerciții de simulare pe care organizațiile le folosesc pentru a selecta persoana potrivită pentru rolul potrivit. De obicei, mai mulți evaluatori îți monitorizează performanța pe parcursul evaluării, care poate dura de la câteva ore la câteva zile.

Unele organizații folosesc centre de evaluare după un interviu inițial, pentru a vedea cum vor reacționa candidații în situații care ar putea apărea în funcția pentru care candidează.

De exemplu, dacă candidezi pentru o funcție de manager într-un call center, probabil că vei trece prin scenarii de joc de rol în care trebuie să gestionezi un apel cu un client nemulțumit. S-ar putea să ți se testeze abilitatea de a realiza mai multe sarcini sau capacitatea de a conduce o echipă virtuală. Și s-ar putea să ți se solicite să propui un plan care să detalieze modul în care poți spori satisfacția clienților cu fiecare apel telefonic.

În primul rând, acest proces de testare le permite organizațiilor să vadă cum ai reacționa într-un mediu similar cu cel de lucru. Sarcinile, activitățile și scenariile problemelor cu care te vei confrunta ar trebui să imite situații reale; iar abilitatea ta de a le duce la bun sfârșit le permite intervievatorilor să determine dacă ești potrivit pentru rolul respectiv.

Centrele de evaluare sunt, de asemenea, utile pentru screening-ul grupurilor de potențiali candidați.

Acest proces te avantajează și pe tine deoarece acest tip de evaluare te ajută să înțelegi mai bine cunoștințele și abilitățile de care vei avea nevoie în acest rol. De asemenea, servește ca „avanpremieră realistă a postului”, care îți permite să vezi dacă este posibil să te bucuri de muncă și de cultura organizațională. Poți decide apoi dacă te vei potrivi cu organizația.

Reușita prin activități de evaluare

Activitățile de evaluare pe care le întâlnești vor varia, în funcție de organizația sau rolul pentru care ai candidat. Cu toate acestea, există câteva activități frecvent utilizate pentru care te poți pregăti în avans.

  1. Evaluare inbox/in-tray

În cadrul evaluării inbox/in-tray, vei participa la un scenariu realist. Ți se vor prezenta materialele sau sarcinile pe care le-ai întâlni în mod normal în rolul vizat. Ți se acordă timp pentru a studia materialul, apoi ți se cere să explici sau să demonstrezi cum ai aborda fiecare aspect.

Evaluările inbox/in-tray sunt utile, dar pot fi intimidante pentru recruți, mai ales dacă există un termen strict de finalizare.

Abordarea acestor sarcini va necesita luarea deciziilor potrivite, așa că este bine să îți dezvolți abilitățile decizionale. Și pentru a lua deciziile potrivite sub presiune, dezvoltă-ți procesul decizional reactiv.

Pentru a-ți consolida abilitățile de rezolvare a problemelor, învață despre instrumente precum „5 Whys” și despre tehnicile creative de rezolvare a problemelor, astfel încât să ai la dispoziție mai multe resurse în timpul acestui exercițiu.

  1. Jocul de rol

Exercițiile joc de rol sunt des întâlnite în cadrul centrelor de evaluare. Acestea pot consta în sesiuni individuale cu un evaluator, manager sau chiar un actor, sau jocuri de rol în grup.

Exercițiile joc de rol sunt deseori concepute pentru a pune candidații în situații stresante, în care este esențial să te adaptezi din mers. Aceasta înseamnă să rămâi relaxat și încrezător sub presiune, să asculți activ și să vorbești rar și clar.

În timpul jocului de rol, este important să te transpui în rolul care ți s-a atribuit. Vei avea adesea timp pentru a te pregăti, așa că folosește acest timp pentru a planifica modul în care vei parcurge scenariul.

Înainte de evaluare, poate fi util să exersezi cu un prieten sau un coleg. Încearcă să anticipezi tipurile de scenarii la care ți se cere să participi; aceste scenarii ar trebui să fie specifice organizației sau rolului vizat. Cu cât te pregătești mai mult, cu atât te vei simți mai confortabil.

  1. Testarea psihometrică

Este posibil să fie necesar să dai unul sau mai multe teste psihometrice în timpul evaluării. Aceste teste sunt concepute pentru a evalua anumite seturi de cunoștințe obiective sau abilități tehnice, de personalitate, capacitate de raționament logic sau verbal, de rezolvare a problemelor sau de judecată.

Pentru a le exersa, poți căuta online câteva exemple de teste psihometrice; aceste teste îți vor oferi o perspectivă asupra tipului de teste care îți vor fi prezentate în timpul evaluării. (Poți găsi exemple de teste psihometrice aici.)

  1. Prezentări

Multe centre de evaluare, dacă nu chiar majoritatea, îți vor cere să realizezi o prezentare individuală sau de grup. Așadar, asigură-te că îți exersezi abilitățile de vorbit în public, pentru a putea în acest mod să lași o impresie excelentă.

Începe prin a da testul nostru pentru a afla cât de bune sunt abilitățile tale de prezentare, astfel încât să îți poți evalua punctele tari și punctele slabe actuale. Apoi, formează-ți bune abilități de prezentare, cu ajutorul articolului nostru despre vorbitul în public.

În fine, reține că până și cei mai bine pregătiți prezentatori au emoții înainte de a vorbi în fața unui grup. Gestionează-ți emoțiile dinainte de prezentare, asigurându-te că ești hidratat înainte de a vorbi, că practici respirația profundă, că te uiți în ochii factorilor de decizie cheie și îți vizualizezi succesul.