Afacerile din ziua de azi se confruntă cu mai multe provocări ca niciodată; concurența globală, crearea de modele de afaceri unice și tehnologiile în continuă schimbare trebuie abordate dacă organizațiile își doresc să crească în continuare și să aibă rezultate. Schimbările sustenabile și de durată în cadrul companiilor reprezintă instrumentul esențial pe care trebuie să se bazeze firmele pentru a face față acestor provocări și pentru a le depăși.

Acestea fiind spuse, introducerea de noi metode și strategii în cadrul unei organizații poate să se încadreze oriunde între reușită și eșec. Este un echilibru fragil care necesită o perspectivă profundă, răbdare pe termen lung și încredere. De aceea, crearea și implementarea de strategii pentru reușita schimbărilor organizaționale este în prezent o componentă esențială a bunului mers al unei afaceri.

În cele mai bune situații, schimbarea organizațională duce la o productivitate mai mare, o calitate a muncii mai ridicată, mai puține sarcini redundante și profituri mai mari. În cele mai grave circumstanțe, schimbarea organizațională poate fi stresantă, creând confuzie și dăunând afacerii. Echipa ta se poate simți incapabilă să se adapteze noilor procese și mentalități, neputând, uneori, să obțină rezultatul dorit.

La 50 de ani după înființarea domeniului schimbării organizaționale, 70% dintre inițiative încă mai eșuează. În mod remarcabil, această statistică a rămas neschimbată din anii 1970, dar ea denotă o provocare persistentă. Mai mult decât atât, demonstrează o problemă de netăgăduit a proceselor de schimbare organizațională: mulți oameni dau vina pe teoriile fundamentale ale schimbării organizaționale, dar aceste teorii sunt rareori sursa problemei. Recent, m-am aflat într-o sesiune de planificare a unei echipe executive, în care unii dintre lideri erau fixați pe ideea că viitoarea transformare a companiei lor nu avea nevoie de niciun fel de „schimbare organizațională”. Nu am fost deloc de acord cu ei.

Cele patru secrete ale schimbării organizaționale

Uneori, eșecul schimbării organizaționale rezultă dintr-un obiectiv nerealist sau din așteptări nerezonabile. Alteori, echipa de leadership a afacerii este slab pregătită pentru a implementa și susține schimbările organizaționale. Însă în majoritatea cazurilor, profesioniștii în resurse umane trec cu vederea principiile simple ale schimbării organizaționale. Aceste principii pot facilita procesul de schimbare, reducând din stresul asociat acestuia și generând succes.

Companiile care caută un succes real, de lungă durată printr-o structură organizațională mobilă, trebuie să înțeleagă aceste secrete esențiale de consultanță în domeniul resurselor umane.

Pune accentul pe îmbunătățirea continuă

Eforturile singulare de a schimba procesele și structura unei organizații au rareori sorți de izbândă. Schimbările singulare apar de obicei în mod neașteptat și nenatural. În majoritatea cazurilor, managerii și angajații lor revin la vechile lor obiceiuri după ce dispare presiunea de a realiza schimbări.

Perfecționarea continuă încurajează schimbările incrementale constante. Este mult mai puțin dificil să le soliciți întreprinderilor să își amelioreze eficiența și să își modifice procesele cu mici creșteri pe termen scurt decât cu o singură creștere masivă pe termen lung. Companiile sunt mai adaptabile la schimbare atunci când au experimentat-o anterior și au asistat la rezultate pozitive. Acest lucru funcționează deoarece, din experiența mea, devine parte a muncii de zi cu zi.

Implică-ți echipa la toate nivelurile

Liderii, managerii și angajații entry-level vor fi mai dedicați și mai pregătiți să se adapteze la schimbările organizaționale dacă sunt implicați în toate etapele proceselor. Fiecare membru al echipei are idei și perspective excelente, deci este întotdeauna util să fii deschis la minte și să le asculți opiniile.

Eforturile de schimbare organizațională trebuie să funcționeze, de asemenea, de la nivelurile superioare în jos. Directorii generali și alți lideri din domeniul afacerilor ar trebui să îi arate restului echipei că schimbarea este posibilă și că fiecare om și fiecare proces poate fi îmbunătățit, inclusiv la nivelul conducerii. Îmi place să spun că acesta este un efort aplicat de jos în sus, nu de sus în jos.

Comunică empatic

Schimbarea organizațională este, în mod surprinzător, mult mai rapidă și reușită atunci când fiecare membru al echipei se simte apreciat și implicat. Consultanții de resurse umane și directorii de companie trebuie să comunice cu empatie, exprimând valoarea fiecărui angajat pentru organizație și valoarea schimbării pentru fiecare angajat. Nu fi timid. Exprimă faptul că te simți la rândul tău provocat de schimbările solicitate.

Potrivit unui sondaj recent realizat de Duarte, din 138 de directori de companie care intenționează să înceapă procesul de schimbare organizațională sau l-au început deja, doar 69 iau în considerare percepția echipei lor cu privire la schimbare. Dacă ești transparent și deschis cu privire la obiectivele planurilor tale, încurajezi coeziunea echipei și te asiguri că toată lumea este pe aceeași lungime de undă. Știm cu toții că schimbarea este dificilă, personal și profesional; nu subestima timpul necesar pentru a-ți convinge toți oamenii să ți se alăture. Trebuie să comunici, să comunici și să comunici din nou printr-o abordare ’multi-channel’. Chiar contează.

Efectuează dezvoltarea abilităților și dezvoltarea capacităților în cadrul organizației

Schimbarea nu apare automat. Consultanții în resurse umane și liderii de afaceri ar trebui să clarifice mai întâi că schimbarea este dificilă și apoi să pregătească și să antreneze fiecare membru al echipei în parte. Drept urmare, vei vedea adesea că oamenii se simt împuterniciți să-și îmbunătățească abilitățile și capacitățile.

Pe de altă parte, membrii echipei se vor simți demotivați dacă le atribui o nouă sarcină sau funcție și apoi îi lași să se descurce pe cont propriu. Schimbările vor avea cel mai mare succes atunci când organizația urmează fiecare etapă a procesului de formare și de consolidare a abilităților. Trebuie subliniat aici cât de importante sunt consecvența și dăruirea eforturilor tale.

Pe scurt, fiecare companie ar trebui să accepte schimbările organizaționale. Practicile de afaceri defectuoase, liderii lipsiți de empatie, lipsa de instruire și obiectivele rigide apărute peste noapte pot împiedica toate încercările de a evolua și de a îmbunătăți o organizație. Dar dacă elimini aceste bariere și faci efort până la capăt, în cele din urmă vei privi în urmă la provocările schimbării organizaționale și vei vedea cât de mult bine i-au făcut companiei și colegilor tăi de echipă. Din nou, în această situație este extrem de util să îți aloci timp și efort de la bun început, dar și pe parcursul întregului proces de schimbare. Din experiența mea, dacă convingi cât mai mulți oameni de importanța schimbării, vei consolida drumul către viitor.