Consultanța în domeniul resurselor umane (HR), denumită și consultanță de capital uman sau consultanță HRM, cuprinde activități de consultanță și implementare legate de gestionarea capitalului uman al unei organizații și de funcția de resurse umane. Domeniul de aplicare al serviciilor poate implica mai multe aspecte, de la activitatea generală privind strategia capitalului uman până la proiectarea și implementarea unui cadru de remunerare și beneficii până la transformarea funcției HR.
Piața de consultanță în HR
Piața serviciilor de consultanță în domeniul resurselor umane este estimată la 31 de miliarde de dolari, reprezentând aproximativ 10% din totalul pieței globale de consultanță, ceea ce înseamnă că este cel mai mic dintre cele șase principale segmente ale industriei. În anii de criză, consultanța în domeniul resurselor umane a fost una dintre principalele victime ale recesiunii – potrivit analiștilor, cheltuielile pentru consultanță în domeniul resurselor umane au scăzut cu 10% pe piețele mature.
Din 2011, nivelurile de creștere de pe piață au fost restabilite, iar veniturile serviciilor de consultanță în domeniul resurselor umane au înregistrat o creștere de aproximativ 1 miliard de dolari pe an. Procentele anuale de creștere variază între 3,6% și 4,5%, ultimii ani prezentând performanțe mai bune.
În anii următorii, se preconizează că plățile către consultanții HR vor continua să crească, pe fondul mega-tendințelor din domeniul capitalului uman, cum ar fi o forță de muncă îmbătrânită, nepotrivirea de durată de pe piața muncii, impactul tot mai mare al diversității/incluziunii și nevoia de a aduce capacitățile angajaților în concordanță cu seturile de competențe din secolul XXI.
Serviciile de consultanță în HR
Piața serviciilor de consultanță în domeniul resurselor umane este formată din opt discipline principale: Strategia capitalului uman, Remunerația și beneficiile, Schimbarea organizațională, Funcția de resurse umane, Managementul talentelor, Analiza de resurse umane, Învățarea și dezvoltarea și Tehnologia resurselor umane.
Strategia de capital uman include o varietate de activități strategice în domeniul resurselor umane, cum ar fi definirea unei culturi corporative, designul organizației, stabilirea unei strategii de personal care să susțină pilonii esențiali ai afacerii, precum și proiectarea strategiilor de resurse umane din domeniul ce cuprinde, printre altele, diversitatea, recrutarea și managementul talentelor. Remunerația și beneficiile, un segment cunoscut și sub numele de recompense totale, analizează toate aspectele compensării și beneficiilor angajaților, de la salariul de bază și variabil la scheme de bonusuri și alte beneficii secundare, în întreaga organizație – de la nivelul consiliului de administrație la angajații din punctele de lucru. Această disciplină include, de asemenea, consultanță pentru pensionare și servicii de consiliere legate de sănătate și bunăstare.
Schimbarea organizațională cuprinde aspectele umane ale schimbării, care vizează orientarea și încorporarea cu succes a schimbărilor în structura organizațională, modurile de lucru sau schimbările culturale din cadrul unei întreprinderi. Managementul schimbării se află în centrul ariei de servicii, cuprinzând expertiza consultativă, instrumentele și intervențiile, principalele aspecte fiind alinierea conducerii, managementul părților interesate, intervențiile schimbărilor și managementul cultural. Serviciile de schimbare organizațională pot fi vândute ca oferte independente de către firmele de consultanță, cu toate acestea, de obicei, acestea sunt grupate în transformări funcționale mai mari pentru a proteja componenta umană a schimbării. Domeniul funcției HR se concentrează pe toate activitățile legate de îmbunătățirea funcționării departamentului de resurse umane. Aspectele implicate variază de la dezvoltarea și implementarea unui model de operare sau livrare a resurselor umane, până la implementarea sistemelor și tehnologiilor HR sau a altor transformări HR care stimulează procesele și eficiența organizațională.
Managementul talentelor cuprinde toate activitățile necesare pentru recrutarea, reținerea și dezvoltarea talentelor, precum și implementarea structurii și proceselor potrivite pentru a se asigura că profesioniștii pot obține performanțe optime. Principalele propuneri cuprind planificarea strategică a forței de muncă – știința de a anticipa nevoile de capital uman prezente și viitoare prin potrivirea obiectivelor de afaceri cu datele de resurse umane – recrutare și retenție, eficacitatea forței de muncă și managementul performanței. Datorită ascensiunii datelor și a noilor tehnologii, analiza resurselor umane a devenit o zonă de servicii cu drepturi depline în cadrul consultanței HR. Analiza resurselor umane se concentrează pe aplicarea proceselor analitice la spectrul capitalului uman, cu obiectivul cheie de a adăuga informații și valoare activităților de resurse umane.
Segmentul de servicii de învățare și dezvoltare, cunoscut și sub denumirea de instruire și dezvoltare, se referă la activități care vizează îmbunătățirea performanței persoanelor și a grupurilor. Domeniul de aplicare cuprinde dezvoltarea organizațională și a competențelor pentru consiliul de administrație, departamente și funcții, în scopul de a sprijini formarea și educația nevoilor persoanelor. Învățarea și dezvoltarea includ, de asemenea, latura „soft” a dezvoltării, cum ar fi coaching-ul și mentoratul, precum și partea tehnologică a formării, cum ar fi dezvoltarea și implementarea sistemelor de management al învățării. În cele din urmă, tehnologia resurselor umane este domeniul specializat în toate sistemele și instrumentele utilizate în departamentul de resurse umane, inclusiv marile module ERP de la SAP, Oracle sau Microsoft și mai multe soluții de nișă pe domeniu funcțional.
Ce face un consultant HR?
Consultanții în resurse umane sunt în general angajați de trei tipuri de clienți. În primul rând, consilierii de resurse umane îi sprijină pe directorii de resurse umane și pe managerii organizațiilor clienților cu îmbunătățirea performanței funcției de resurse umane – de exemplu, implementarea unui model de livrare pentru partenerii din domeniul resurselor umane, reproiectarea proceselor de resurse umane sau implementarea unui sistem HRIS. În al doilea rând, consultanții în resurse umane sunt angajați de clienți – companii, departamente de resurse umane sau comisii de proiect – pentru a sprijini probleme mai vaste de capital uman. Acest lucru cuprinde furnizarea de asistență umană pentru programele de M&A și gestionarea unei transformări culturale sau dezvoltarea unei noi strategii de gestionare a talentelor pentru funcțiile critice ale afacerii. Nu în ultimul rând, consultanții în domeniul resurselor umane sunt de obicei angajați în contextul marilor transformări pentru a se asigura că oamenii necesari și expertiza capitalului uman sunt de partea lor, completând abilitățile funcționale tradiționale „hard” care fac deja parte din proiect. În acest caz, clientul este reprezentat adesea de un departament de consultanță internă care dirijează livrarea proiectului. De exemplu: un program de Transformare a Finanțelor va fi condus de departamentul de servicii financiare, care ulterior va solicita consultanților de capital uman să se ocupe de domenii precum alinierea de leadership, managementul schimbării, învățarea și comunicarea.