Nu este ușor să conduci o firmă de consultanță. Trebuie să îți faci un nume, să ai influență și să fii capabil să vinzi, dar și să îți menții o imagine excelentă, întrucât ești în permanență sub privirea clienților. Iată câteva sfaturi de la Sandeep Krishnan pentru a face performanță în consultanță.

Sfatul 1: Personalizare

Dacă ai o firmă de consultanță, conduci o afacere. Dezvoltarea afacerii în domeniul consultanței implică vânzarea unor soluții. Trebuie să ai o cunoștințe vaste, dar și abilitățile pentru a oferi o soluție la problemele clienților, pentru care să fie dispuși să te plătească. Nu încerca să îi silești pe clienți să accepte produsul sau soluțiile standard la problemele lor. În schimb, creează și personalizează soluția care va servi cel mai bine clientului.

Sfatul 2: Impact

Cel mai important element pentru succes în consultanță este impactul asupra clienților. Ei trebuie să vadă că aduci valoare și idei noi. Trebuie să asiste la o schimbare vizibilă și să fie convinși de această schimbare. Consultanții trebuie să empatizeze cu clienții și să le înțeleagă afacerea și factorii determinanți. Cu cât ești mai capabil să stabilești această relație de partener, cu atât vei fi mai aproape de a reuși să îi atragi și să îi implici pe clienți. Arată-ți întotdeauna aprecierea față de cunoștințele clienților sau capacitatea acestora de a-ți oferi informații despre problema curentă.

Sfatul 3: Abilitatea de învățare

Nu trebuie să fii doar orientat spre cercetare, ci și să înveți în mod constant despre diferitele industrii, companii, contexte organizaționale și noi soluții. Nu există soluții prestabilite în majoritatea situațiilor.

Sfatul 4: Networking și influență

Consultanța îți oferă oportunitatea de a lucra cu o varietate de profesioniști. Mai ai și șansa de a-ți influența în mod constant clienții și alte părți interesate. În asigurarea succesului în consultanță este esențial să ai capacitatea de a-ți forma o rețea de cunoștințe pe care să le poți influența.

Sfatul 5: Leadership

Consultanța reprezintă un domeniu foarte agitat, iar echipa ta este cel mai mare sprijin al tău. În calitate de coach și lider competent, trebuie să îți implici echipa și să o menții pe drumul cel bun spre excelență și cunoaștere. Este important să înțelegi punctele forte ale fiecăruia dintre membrii echipei și să le valorifici. Unul dintre membrii echipei se poate pricepe la conceptualizare, altul la prezentare, iar altul poate deține bune abilități de facilitare. Unii pot avea abilități lăudabile de gestionare a proiectelor, în timp ce alții pot excela în vânzarea de soluții. Vei vedea că, cel mai adesea, un consultant nu are mai mult de două sau trei astfel de abilități.

Sfatul 6: Prezența și facilitarea executivă

Un consultant are o anumită imagine și prezență. Dacă ești consultant, acțiunile tale sunt atent urmărite de clienți. Așadar, nu uita să îți respecți întotdeauna angajamentul. Refuză ceea ce nu poți face. Fii atent la cuvintele pe care le folosești și acționează corect.

Sfatul 7: Relația cu clienții

Este esențială relația cu actualii și foștii clienți și cu cei potențiali. Nu fi orientat pe termen scurt în construirea acestor relații. Amintește-ți că sunt prietenii tăi pe plan profesional și de multe ori îți vor fi de cel mai mare ajutor. Afacerile sunt întotdeauna pe plan secundar în construirea acestor relații.

Sfatul 8: Soluțiile pragmatice

Indiferent de numeroasele concepte și instrumente aflate în trend, un bun consultant ar trebui să ofere o soluție care să răspundă cu adevărat nevoilor clientului. Întotdeauna este mai bine să promiți mai puțin și să oferi mai mult. Creează soluții care vor rezolva problemele clientului și vor genera rezultate pentru afacere. În termeni simpli, o soluție pragmatică bine implementată este mult mai bună decât o soluție ideală rămasă la stadiul de concept.

Sfatul 9: Abilitățile de vânzare

Oricum ai lua-o, vinzi idei, cunoaștere și soluții. De aceea, este important să îți stabilești credibilitatea de persoană care poate să adauge valoare. Abilitatea de a începe o conversație cu un client, de pe picior egal, este esențială în vânzarea soluțiilor. Din experiență, pot spune că în vânzări consultanța ține de schimbul de cunoștințe și de multă răbdare.

Sfatul 10: Gestionarea sarcinilor și optimismul

În orice moment, vei jongla cu șase până la opt sarcini. Este important să îți gestionezi timpul în mod judicios pentru a te asigura că ai control asupra tuturor proiectelor. Un bun consultant trebuie să poată vizualiza cel mai bun scenariu și să se străduiască să îl pună în aplicare.

S-ar putea să lucrezi la vreo zece proiecte simultan, să prospectezi încă zece, să faci cercetări, să acționezi ca lider de opinie și să îți dezvolți echipa. Toți cei care aleg această profesie ar trebui să fie dispuși să lucreze din greu, să învețe în mod constant, să își dezvolte abilitatea de a influența și vinde și să nu fie deranjați în general de gestionarea ambiguității și a schimbării. Cred că cea mai mare recompensă în această profesie este atunci când clientul spune – „Se simte diferența. Mă bucur că v-am ales ca parteneri!”