De ce este importantă cariera şi planificarea ei?

Viața noastră reprezintă suma tuturor alegerilor pe care le-am făcut până în momentul de față.
Brian Tracy

Pentru mult timp, în România, importanţa consilierii şcolare şi profesionale a fost neglijată, dar dinamismul pieţei muncii, explozia informaţională şi schimbările rapide din societatea contemporană au transformat-o într-o necesitate pentru toţi tinerii care se află la început de drum şi sunt preocupaţi de evoluţia/viitorul lor.

Suntem ceea ce alegem să fim! Purtăm cu toții responsabilitatea a ceea ce suntem și a ceea ce vom deveni. Iar când vine vorba despre viața tinerilor, responsabilitatea este împărțită cu părinții, profesorii și alți adulți semnificativi din jur. Dezvoltarea unei cariere care să confere sentimentul împlinirii personale, nu este un lucru simplu.

Profesia este unul din domeniile principale ale vieții, alături de familie, prieteni, timpul liber etc. Oamenii petrec la muncă o mare parte din timpul lor. Motiv pentru care, nu este totuna să aibă sentimentul că li se potrivește ceea ce fac, lucrează cu plăcere, sunt buni în munca lor, sunt apreciați de colegi, șefi, sau fac o muncă doar pentru a câştiga bani, fără plăcere, mulțumire și bucuria împlinirii profesionale. Satisfacția în muncă și satisfacția în viață se întrepătrund. Prin urmare, alegerea profesiei este o decizie care merită toată atenția!

Consilierea este o căutare în comun – consilier și consiliat – a sensului în viața omului. În ceea ce privește cariera, consilierea urmărește dezvoltarea capacității de planificare și management al carierei, rezolvarea unor dificultăţi specifice orientării și deciziei de carieră.

Orientarea carierei înseamnă îndrumarea persoanei către o profesie sau un grup de profesii în conformitate cu posibilitățile şi dorințele sale; ea include, într-un tot unitar, orientarea școlară, orientarea profesională și consilierea pentru carieră.

Orientarea școlară urmărește accesul elevilor spre acele instituții școlare care sunt potrivite aspirațiilor și posibilităților lor și sunt în concordanță cu cariera profesională pe care doresc să o aibă la terminarea școlii.

Orientarea profesională are un dublu scop: pe de o parte, să-i ofere persoanei șansa de a găsi  o activitate care să-i permită o dezvoltare deplină a capacităților, să-i ofere satisfacție personală în muncă; pe de altă parte, ea servește societății, prin compatibilizarea aspirațiilor individuale cu interesul social. Pentru a atinge aceste obiective, orientarea profesională include trei direcții principale de acțiune:

  1. Cunoașterea de sine
  2. Cunoașterea lumii profesiilor 
  3. Ghidarea opțiunii profesionale

Se urmărește familiarizarea treptată a tânărului cu particularitățile diferitelor profesii și autodefinirea sa în raport cu aceste profesii și cu propriile sale interese, valori, aspirații. În acest demers, testarea psihoaptitudinală și consilierea privind cariera pot fi resurse semnificative, alături de informațiile și discuțiile cu părinții, prietenii, persoane reprezentând diferite domenii profesionale.

Consilierea și orientarea școlară, respectiv, profesională aspiră să-l facă pe tânăr  coparticipant la propriul destin, prin informare, educare, autoformare, autoorientare, capabil de a face alegeri școlar-profesionale raționale, justificate și motivante. Se recomandă ca decizia finală să-i aparțină acestuia și este bine să fie luată împreună cu familia.

DE CE  este importantă consilierea și orientarea carierei?

Opțiunea unui tânăr pentru o anumită carieră fără niciun sprijin extern este un proces dificil, adesea asociat cu alegeri greșite, ezitări, abandon, amânare, și toate acestea cu un serios impact asupra viitorului său profesional.

Tinerii dau în mod frecvent ca şi motive ale alegerii profesiunii, răspunsuri ca: „este la modă”, „se câştigă bine”, „mama/tata vrea să mă fac…”, „mi se pare interesantă”, „este o muncă frumoasă”, „îmi dă prestigiu”, „facultatea este ușoară”, „prietenul/prietena mea dă tot acolo…vreau să fim împreună”, „vreau să le calc pe urme părinților mei (mamei/tatei)” etc. Unii tineri din societatea românească de astăzi sunt în goană după diplome: „ca să am succes în carieră trebuie să am multe diplome” este un mit al carierei. Aceștia cred că este important să finalizeze o facultate, oricare ar fi aceasta, fiind mai puțin relevant dacă vor reuși sau nu să practice ceea ce au învățat. Astfel de motivații reprezintă un start greșit pentru drumul realizării profesionale sau trasee ocolite, care pot întârzia găsirea locului și rolului potrivit în sfera profesională. Atunci când este vorba de a lua o decizie cu miză mare, cum este alegerea profesiei, este necesar să li se arate tinerilor inconsistența unor criterii de alegere a profesiunii.

Decizia de carieră este mult influențată de exterior, de părinţi, grupul de prieteni, modele de carieră din anturajul propriu sau promovate de mass-media. Ponderea influenței părinților asupra copiilor în alegerea unei cariere este, de multe ori, decisivă. Mulți părinți își supraapreciază copiii sau le impun trasee educaționale și profesionale la care aceștia nu aderă cu convingere sau pentru realizarea cărora vor face față cu greu, cu eșecuri repetate sau rezultate mediocre, fapt ce se va răsfrânge și asupra satisfacției sau reușitei lor în muncă.

Categoriile de argumente folosite de familie sunt, cel mai adesea, diferite de cele ale specialiștilor în consilierea și orientarea profesională, acestea fiind de natură economică, afectivă, de conservare a tradițiilor, de poziție socială.

O bună orientare școlară și profesională are avantajul de a determina compatibilitatea persoană – profesie, cu șanse mai mari de reușită și satisfacție profesională. În plus, înseamnă și o investiție inteligentă a timpului în educație. O decizie corectă, luată din timp, îi poate ajuta să își focalizeze atenţia pe ceea ce au practic de făcut pentru a fi admiși la instituția, forma de învățământ pe care o doresc. Crearea carierei profesionale este un proces care se desfășoară de-a lungul vieții și este de dorit să înceapă cât mai de timpuriu cu planificarea educației și a traseului educațional, continuând cu cel profesional și a nu lăsa aceste decizii să fie luate doar în anii terminali ai școlii primare, generale, liceale, universitare, deși nici atunci nu este prea târziu. Alegerea carierei nu este un proces ireversibil, dar o decizie și un plan bun de carieră cresc șansele de reușită.

Consiliere
și Orientare vocațională VIA®

Dacă alegi o ocupație care nu îţi place sau nu ţi se potrivește, doar pentru că aceasta este acceptată din punct de vedere social ca fiind de succes, poți sa fii aproape sigur de eșec în carieră. Cunoscând cât mai multe lucruri despre tine poți să determini ce oportunităţi se potrivesc cel mai bine cu nevoile tale.

Serviciul unic VIA® oferă posibilitatea de a identifica posibilitățile de carieră şi educație, corespunzător propriilor trăsături comportamentale, stil de gândire şi interese ocupaționale.

VIA® reprezintă la ora actuală unicul serviciu complet, de evaluare psihoaptitudinală şi orientare vocaţională dedicat tinerilor, în vederea stabilirii propriului traseu şcolar sau profesional pentru profesioniştii de mâine.

Este important de reţinut faptul că VIA® nu este un test de inteligenţă, ci te ajută sa îţi descoperi abilităţile şi aptitudinile personale.

1. Te evaluezi… Cum? Simplu! Prin instrumentul VIA®!  Autocunoașterea este primul pas în alegerea unei profesii şi cariere potrivite cu interesele, aptitudinile şi trăsăturile tale de personalitate. Acest instrument unic de evaluare te va ajuta să te hotărăşti sau să îţi alegi ceea ce ţi se potrivește, atât pe plan educațional, cât şi pe plan profesional, prin indicarea în procente a gradului de compatibilitate cu cele peste 500 dintre meseriile prezente în rapoartele de evaluare.

2. Te consiliezi… Informația este cheia succesului! După efectuarea evaluării te vei întâlni cu unul dintre consilierii noștri. Cu ajutorul acestuia veți parcurge împreună rezultatele tale şi acesta te va ajuta să le înțelegi, să stabilești şi să alcătuiești un plan de carieră. Consilierea urmărește dezvoltarea capacităţii de planificare şi management, rezolvarea unor dificultăţi specifice de carieră, anxietatea legată de carieră sau insatisfacție. 

3. Afli!  VIA®  îţi spune ce ti se potrivește!  Acest instrument îţi oferă informații foarte importante legate de tine ca persoană, viitor angajat sau viitor elev/student. Daca ești indecis, te ajută sa te lămurești iar dacă ești încă în momentul în care nu ști ce vrei sa faci pe viitor, te sfătuiește şi îţi arată ce ţi se va potrivi.  

„ (VIA) Mi-a oferit posibilitatea de a mă cunoaște mai bine şi de a lua o decizie în ceea ce privește orientarea profesională. Consilierii au dat dovadă de profesionalism şi au fost un real ajutor.”
Ioana, Cluj
“VIA a constituit un factor benefic în vederea orientării mele spre o viitoare carieră, descoperindu-mi abilităţile. De asemenea, mi-au fost prezentate într-un mod concret posibile cariere.”
Eliza, Slobozia
„Mi-a plăcut faptul că am putut aprofunda procesul de autocunoaștere, aflând atât despre calităţile ce m-ar putea ajuta în alegerea unei cariere, cât şi defectele ce m-ar împiedica spre o altă meserie.”
Diana Maria, Brașov
„Testele au confirmat în majoritatea cazurilor şi impresiile personale ale corpului didactic despre elevii testați iar aceștia au apreciat că profilul corespunde în foarte mare măsura realității”
Prof. Inăşel Laura, Colegiul Național „Constantin Diaconovici Loga”, Timișoara
„Introducerea unui serviciu informatic  de evaluare psihoaptitudinală  (Nb. în şcoli) este benefic, în primul rând, posibililor beneficiari (elevii şi familiile acestora). Gradul complex de elaborare, structurare şi clasificare a informațiilor răspunde în mod adecvat obiectivelor strategice ale  activității de consiliere şi orientare. Implicarea prelucrării extensive a informației prin evaluare prin teste oferă informații relevante despre sine şi oportunitățile educaționale şi profesionale, posibilitatea  explorării alternativelor în carieră şi cunoașterea  oportunităților de angajare, fapt ce reprezintă o condiție necesară  luării unor decizii favorabile referitoare la propria carieră.   De asemenea, existenţa acestui sistem (Nb. de evaluare psihoaptitudinală VIA), degrevează  consilierul de sarcina de a oferi, în mod repetat, aceiași informație unor clienți diverși, prin ușurința cu care pot fi actualizate informațiile în format electronic (eficientizarea timpului necesar informării corespunzătoare) şi accesul nelimitat la aceste informații oricând şi oriunde, de către o gamă largă de beneficiari.”
Prof. Geicu Elena, Liceul Teoretic George Călinescu”, București